איך לבחור ערוץ פרסום נכון לעסק שלכם ברשת?

מערכת שורש  א אדר א, תשעט  2/6/2019

במאמר הבא אסקור את סדר העבודה שצריך ללוות אותנו בבחירת ערוץ פרסום נכון לעסק שלנו
.......................

איך לבחור ערוץ פרסום נכון לעסק שלכם ברשת?
המאמר הבא הוא יהיה מאד חשוב לכל בעל עסק באשר הוא נכיוון שאני הולך לפתוח את נושא הפרסום מנקודת מבט מספרית גרידא. לא עוד מאמר שמציג ערוץ פרסום כזה או אחר, תוכנית שיווק חדשנית או רשת חברתית עם מיטב השכלולים. המטרה שלי במאמר הזה היא לדרבן אתכם לעבור מפרסום על בסיס אינטואיציה/ נסיון חיים/ רגש/ הארה פנימית (בחר את המתאים), לעבר פרסום הנסמך על אמת כלכלית ותחשיב קר של עלות מול תועלת.
המעבר לצורה כזו של פרסום יכולה להיות נקודת תפנית בעסק שלכם – בין אם זה קידום אורגני, פרסום בגוגל ועוד. יכול להיות שתגלו פתאום שאפיק פרסום שאהבתם מייצר הרבה רעש: טלפונים, מיילים, אבל איננו מצדיק את ההשקעה הרבה בו. אולי גם תגלו שאפיק פרסום שעולה לכם גרושים, דווקא מוכיח את עצמו וכדאי להשקיע בו יותר.

במאמר הבא אסקור את סדר העבודה שצריך ללוות אותנו בבחירת ערוץ פרסום נכון לעסק שלנו.

מהו בסיס השיטה
בכדי ליישם את השיטה, אנחנו צריכים ליצור לעצמנו מסד נתונים טוב לגבי הלקוחות שלנו. זוהי נקודה שאני מדגיש שוב ושוב. אני יודע שעם 'מסד נתונים' לא קונים במכולת, אבל עם הכסף שתוצאות המחקר שעליו הוא נשען נוסעים לחופשות בחו"ל…
מסד הנתונים צריך לכלול בסה"כ כמה פרטים עיקריים לכל לקוח:
● כיצד הגיע אלינו? מאיזה אפיק פרסום או קמפיין?
● מתי הגיע אלינו?
● מה הוא רכש ומתי ומה היקף העסקאות לפרק זמן נתון
● אם יש לכם גם מוצרים ושירותים שמאד נבדלים ברווחיות - תצטרכו לציין זאת. למשל במסעדה לקוחות של ארוחות עסקיות (פחות רווחי) או ארוחות ערב (יותר רווחי).
זהו, עשיתם את זה ואתם כבר בחצי הדרך לתהילה. התהליך יקח לכם זמן עד אשר תצרו מספיק נתונים לגבי לקוחות חדשים. לגבי הקיימים, אני ממליץ לרשום על כולם 'לקוחות קיימים' או משהו כזה. הבעיה היא שאם נשייך רק את חלקם לאפיק פרסום מסוים, אז זה יעוות את התוצאות.
מחשבים את יעילות הפרסום
התחשיב הוא פשוט באופן עקרוני אבל יש לו כמה סייגים ודגשים שכדאי להכיר. בעיקרון זה הולך כך:
● מחשבים את כמות הפניות שהגיעו מכל אפיק פרסום.
● לוקחים את עלות הפרסום ומחלקים במספר הפניות בשביל למצא עלות לליד. נגיע למדוע עושים זאת.
● עכשיו לוקחים את סך ההכנסות (ניתן לעשות גם עם רווח נטו) מכל הלקוחות מאפיק מסויים ומחלקים בעלות. נניח שהיו לנו רווחים של 20000 מאפיק שעלותו 4000. הרי שהיחס בין השקעה לרווח גולמי הוא 1ל5 או 500%, כל אחד מציין את זה בדרכו, העיקרון זהה.
ברגע זה הגענו למספר שמציין את יעילות הפרסום שלנו וניתן לבדוק אפיקי פרסום שונים 'גב אל גב'.

הפרטים הקטנים והחשובים
חייבים לקחת בחשבון את הדברים הבאים:
● קמפיינים שמביאים לנו הרבה לידים ביחס לעלות אבל מעט לקוחות, מוכרזים לפי השיטה כלא יעילים. העלות לליד עוזרת לנו לברור מתוכם בכל זאת אפיקים שניתן 'להציל' אם רק נטפל בהפיכת יותר לידים ללקוחות. למשל: יכול להיות שאם נגיב לפניות מהר יותר נסגור יותר עסקאות ונהפוך אפיק 'כושל' למוצלח מבחינתנו.
● צריך להשוות 'תפוחים עם תפוחים' - השוואה בין אפיקים צריכה להיות על פני אותה תקופת זמן ואותה עונה בשנה. יש לעסק מחזוריות וצריך לבטל את השפעתה בחישוב הזה.
● חייבים להכניס את כל הלקוחות (והלקוחות הפוטנציאלים) לטבלאות ולשייך אותם לאפיק פרסום. גם את אלו שחבר של חבר שלח. אותם תסווגו תחת 'פה לאוזן' למשל או אפילו 'קשרים אישיים'.
● אפיקי פרסום שדורשים הרבה זמן ומעט משאבים צריך לחשב באופן כזה שהכנסנו את עלות הזמן שלנו פנימה. אפיק כזה יכול להיות למשל מפגשים שונים או נסיעות שיווק שלנו אל לקוחות. דמיינו שאתם מעסיקים את עצמכם ומשלמים משכורת או שתכניסו את זמן העובדים שהושקע באפיק הפרסום.